.:Pencerita-Pencereka:.

Sunday, September 27, 2009

Raya Datang Lagiii...!



Salam Mesra Alam..
peluk


Merujuk perkara di atas,sudah semestinya entry kali ini berkisarkan tentang Hari Raya yaa..Walaupun terlewat untuk wish Selamat Hari Raya pada Syawal yang pertama.,saya paham,mesti korang akan jemu dan mungkin juga tidak akan habis baca wishes dari kawan-kawan pada hari pertama raya..jadi di kesempatan ini.,saya ingin mengucapkan Selamat Hari Raya Maaf Zahir Dan Batin kepada teman-teman di seluruh Malaysia..Semoga persahabatan ini kekal sehingga pernafasan yang terakhir yuk..dan dengan ini diselitkan sebentuk pantun untuk korang..ok..sampai sini saja...papaiii~babai



Kelantan...


Make ikke cicoh budu
Jange lupo tamboh satar
Kelik rayo taksir laju
Nanti rayo dale sepita.


Terengganu.. .

Makang ubi jamang jepong
Makang kepok cicah cuke
Bulang pose mung bengong
Bulang raye mung gile.


Pahang...

Sepadan Pahang ada kasino
Nasi dagang ikan patin
Jange mu masam muko
Raya makan rendang sadin.


Johor...

Cegitu cegini awak suke
Awak suke kite tak suke
Esok luse hari raye
Sama-sama bersuke rie.


Melaka...

Hawau kau berak merate
Kaki bengkak ulau patok
Kalu balik naik kerete
Jangan pandu kalau ngantok.


N. Sembilan...

Masak lomak cili api
Campo dongan! daun turi
Hari rayo kolumpo sopi
Tinggal penyamun dongan pencuri.


Selangor/K.Lumpur. ..


Wa cakap lu wa tak tau
Tapi wa tipu sama lu
Raya jangan buat tak tau
Angpau ada bagi gua dulu.


Perak...

Gulai tempoyak ikan mayong
Deroyan busok tebok tupai
Pandu hemat ingat kampong
Asal teman selamat sampai.

peace

9 comments:

Lynna said...

pemes tol panton ni.. huhuhu

naffana said...

pantun dr perak 2...
cm sumyhing wrong je...hu3...

cLa said...

huhuh..
cmt awi aye gk kt kam0...
maaf zhir n batin...

jue nita said...

camat ari raya..ehehe

LeMaNtO said...

lina>femes lg org yg tulis pntun kt blog nih...lalala~he2

aen>tu pantun belah perak timor kot...ko perak bhgian selatan kn3..huk3

cla>yaa..selamat hari jua..maap kalo ade ade t'guris ke,t'gosok mane2 ke...O-O k..hee

ieta>selamat hari raya ke 9... dlm kiraan aq..ko la yg plg byk wish slmt hari raya.. tq2..hu3

jue nita said...

ahaha..yeke??
tak pasan lak aku...
ada eh...
ehehe

cambesje said...

xde kedah pown... so xleh la nk maafkan ko~~

LeMaNtO said...

ieta>yup..ade la..tp xpe..raya setaun sekali.. hehe..

syira>er..er...xde ea? hmm..kalo cmtu, ko wt kn jela pantun raya dr kedah ea...nnt aq masokkn sini~he2

LeMaNtO said...

ieta>yup..ade la..tp xpe..raya setaun sekali.. hehe..

syira>er..er...xde ea? hmm..kalo cmtu, ko wt kn jela pantun raya dr kedah ea...nnt aq masokkn sini~he2