.:Pencerita-Pencereka:.

Sunday, July 5, 2009

KaRom oH CarrOm..

Salam mesra alam...peluk

Sepertimana yg kita mengetahui.,permainan karom memang amat-amat-ahmad
menyeronokan bagi orang-orang yang reti main malah yang tidak reti main akan hilang keseronokan bermain karom apabila kalah di peringkat final.tepuktangan

Permainan ini juga mempunyai pelbagai nama-nama lain di seluruh dunia iaitu carrum, couronne, carum, karamhah, karum, dan sesetengah dari India atau Nepal membunyikannya sebagai biliard jari (hapekah..??).garupale

Tapi tidak mengapa.,walaupun kadang-kadang nama itu pelik bagi kita,
tapi ia tidak semestinya pelik secara keseluruhannya,kerna yg pelik itu datang dari kita la juga dan yang tidak pelik itu datang arah yang bertentangan...hehe..sengihnampakgigi

Gambar di atas adalah bukan sekadar hiasan tetapi gambar tersebut
telah menunjukan kepada kita bahwa permainan karom ini amat digemari oleh saya dan beberapa lagi rakan taulan saya yang lain-lainnya..peace

Ini juga menunjukan semangat perpaduan dan integriti di antara KAMI berdua,kerna apa..??kerna apabila salah seorang dari kami dikala bermain permainan berprestij ini, si pemenang(biasanya saya) akan mengutuk 'kaw-kaw' punya empunya diri yang kalah tadi..gile tetapi harus diingat..!takbole aksi kutuk-mengutuk ini hanya boleh diperaktikelkan kepada kawan-kawan
rapat dan sempoi sahaja yaa..jelir

Di samping itu.,permainan ini juga dapat memupuk semangat persahabatan
yang meninggi antara kedua-dua pemain kerana mereka saling erinteraksi sepanjang permainan.,sebab itu la permainan karom ini
digemari oleh orang-orang yang suka kan pergaulan seperti
saya dan rakan saya di atas itu laa...sengihnampakgigi
sebab itu juga permainan seperti lompat jauh,lompat tinggi,
dan segala macam lompat lagi,kurang digemari rakyat masa kini,
hal ini kerana mereka tiada rakan selompat yang boleh duduk berbual
dan berinteraksi sesama mereka sepanjang game.,sedih
bahkan lagi memilukan lagi pabila
lompatan(contoh lompat jauh) yang dilakukan pelompat ter'landing'
di kawasan pasir yang amat tajam yang sehinggakan boleh menyebabkan
kulit kakinya tergelupas lalu membentuk cebisan daging
terkeluar dari kakinya..hah
dan menyelinap masuk lah penyakit seperti Influenza A ke dalam kakinya...
amat kasihan bukan.??sedih

Jadi,saya ingin katakan di sini bahawa jauhilah sukan yang boleh memudaratkan,bukan sahaja memudaratkan kaki,tetapi juga seluruh anggota badan..
katakan lah taknak pada sukan-sukan berkenaan..takbole jadi,majulah sukan karom demi persahabatan yang akrab lagi memesrakan..


ckp2: saya tulis ini kerana saya rindu rakan saya yang ada dalam pic di atas tu senanye...sengihnampakgigi
ckp2 lg: gambar di atas berlokasi di kolej matrikulasi kedah di mana di citu ada 2 papan karom yang selalunya sahaja muka kami berdua menjentik buah karom tersebut..peace
ckp2 lg laa: sukan karom adalah satu-satunya sukan yang guna 4 lubang goal...(betolkah ni??aroundbedal....haha)


No comments: